سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمایه رویشگاه Site Index

ارسال شده توسط حسین صفایی در 88/11/4:: 11:3 عصر

نمایه رویشگاه

 در گذشته قابلیت رویشگاهها بر اساس موجودی توده در هکتار تقسیم بندی می شده است. ضعف این روش در این بوده که با اجرای برش در توده ها به شدت از قابلیت این شاخص در تعیین قابلیت رویشگاه کم می شود.بدین معنی که برشهای جنگلشناسی موجودی توده را به طور مصنوعی کاهش می دهد و شاید  یک رویشگاه حاصلخیز با روشن کردن شدید از بالا  از دیدگاه این شاخص به نظر کم بازده به نظر برسد.

از این رو بعدها ارتفاع متوسط توده ها به عنوان شاخص حاصلخیزی در نظر گرفته شد.در آن زمان تنها به تنک کردن از پایین  پرداخته می شده است. در این حالت این شاخص با اجرای برش از پایین هنوز خوب عمل می کند و  در حقیقت ارتفاع متوسط توده تغییر شدیدی ندارد.

زمانی که بحث تنک کردن از بالا مطرح گردید و  تاثیر آن روی رویش توده بر جنگل بانان روشن شد، دیگر میانگین ارتفاع توده نمی توانست نماینده خوبی برای قابلیت رویشگاه باشد.بدین معنی که با برش از بالا و اشکوب فوقانی میانگین ارتفاع  توده به شدت کاهش می یابد.در این زمان از ارتفاع غالب توده به عنوان شاخص حاصلخیزی رویشگاه استفاده می گردید. شاخص متوسط ارتفاع غالب توده و یا به عبارتی نمایه رویشگاه از روی ابر نقاط ارتفاع غالب توده - سن به دست می آید.

امروزه با توجه به متدهای جنگل شناسی نزدیک به طبیعت و شیوه تک گزینی، استفاده از این شاخص نیز سوال برانگیز شده است.چون اجرای این شیوه به تولید ساختارهای افقی و عمودی پیچیده می انجامد که متوسط ارتفاع غالب توده نمی تواند شاخص خوبی برای بیان حاصلخیزی توده باشد.

در عین حال هنوز از این شاخص در کشورهای مختلف استفاده می شود.(شکل بالا)





بازدید امروز: 9 ، بازدید دیروز: 0 ، کل بازدیدها: 64478
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ